Ajankohtaista 28.12.2022 klo 08:30

Ohjelmistorobotiikan merkitys korostuu poikkeuksellisina aikoina

Yritysuutiset: Vuosikertomus 2022

Jaa sivu:

Vaikka maailmantilanne näyttää epävarmalle, ei oman liiketoiminnan kehittämistä kannata missään nimessä lopettaa. Päin vastoin, tehokas ja virheetön prosessien suorittaminen ja esimerkiksi henkilöriippuvuuksien pienentäminen on etu yrityksille myös poikkeuksellisissa oloissa.

Kuluva vuosi on ollut monin tavoin yllätyksellinen – korona, Ukrainan tilanne, inflaatio ja sähkökriisi näkyi toimialallamme. Monissa yrityksissä on epävarmuutta tulevaisuudesta ja tämä vaikuttaa uusien investointien kohdistamiseen. Myös päätöksenteko investointien suhteen on pidentynyt. Useat yritykset ovat kuitenkin rohkeasti ottaneet ohjelmistorobotteja tehostamaan liiketoimintaa ja näin on saatu ihmisten työtä optimoitua niihin kohtiin liiketoiminnassa, missä ihmistä oikeasti tarvitaan.

Liikevaihdon ennustetaan kasvavan 40 prosenttia

Olosuhteista huolimatta tulemme kasvattamaan liikevaihtoamme noin 40 prosenttia verrattuna vuoteen 2021. Kiitos kuuluu asiakkaillemme, rajobittilaisille ja yhteistyökumppaneille. Kuluneena vuotena olemme tiivistäneet yhteistyötä liittojen ja yhdistysten kanssa ja kumppanuus Nordic Optionin kanssa on jatkunut vankkana.

Teimme vuoden aikana merkittäviä satsauksia tekniseen alustaamme, jonka avulla toimitamme asiakkaille ohjelmistorobotiikkapalveluamme. Pystymme skaalaamaan palvelua entistä tehokkaammin asiakkaidemme eri kokoisiin tarpeisiin. Myös palvelun jatkuvuuden varmistamiseen on investoitu merkittävästi, jotta voimme toimittaa ratkaisuja myös erilaisten mahdollisten poikkeustilanteiden aikana. Meillä on teknisen alustan kehityksessä mukana alan parasta osaamista, ja yhteistyöllä olemme kehittäneet alustamme siten, että se pystyy vastaamaan lähivuosien tarpeeseen niin kotimaassa kuin uusilla markkinoilla.

Tänä vuonna rekrytoimme vahvistuksia asiakaspalveluun ja tehostimme asiakkuuksiin liittyviä prosesseja sekä kommunikaatiota. Panostukset asiakkuuksien hoitoon jatkuvat myös ensi vuoden aikana. Erityiskiitos asiakkaille Rajobit Asiakasportaalin ahkerasta käytöstä! Robotin kehittäjät eivät katoa vaan ovat edelleen helposti tavoitettavissa asiakasportaalin ja tiimin -kautta.

Olemme ylpeitä siitä, että henkilöstötyytyväisyys on Rajobitilla korkea ja johtoon luotetaan. Syksyllä käynnistyi Rajobit Academy, jonka avulla koulutamme joukkoomme uusia RPA-kehittämisen ammattilaisia. Neljä ensimmäistä akatemian läpäissyttä opiskelijaamme työskentelevät jo asiakasprojektien parissa. Tulemme jatkamaan tämän mallin käyttöä myös tulevaisuudessa.

Ohjelmistorobotiikka on kiihtyvä globaali trendi

Vuonna 2022 otimme merkittävän askeleen, kun toimintamme laajentui uudelle markkina-alueelle Ruotsiin. Kysyntää on riittänyt Skandinaviassa saakka ja vakiinnuttamalla liiketoimintamme läntiseen naapurimaahan voimme vastata kysyntään riittävällä voimalla. Lue lisää.

Ohjelmistorobotiikka on kiihtyvä globaali trendi, mitattiinpa sitä ohjelmistomyynnillä tai palvelumyynnillä. Rajobitin palvelumalli pitää sisällään kaiken mitä liiketoiminnan automatisointi ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämällä tarvitsee. Autamme selvittämään automatisoitavaksi soveltuvan rutiinityön, minkä jälkeen asiakas vain esittelee työprosessin tietokoneensa näytöltä ja yhdessä Rajobitin asiantuntijoiden kanssa suunnitellaan vaatimukset ohjelmistorobotin työlle.

Kun toimitusmalli mahdollistaa juuri omaan tarpeeseen sopivan kokonaisuuden huomattavasti toimialaa kohtuullisemmalla investointikynnyksellä, uskomme, että malliamme tullaan tarvitsemaan useilla eri markkinoilla. Tavoitteenamme onkin laajentaa palvelumme tuottamista useille uusille markkina-alueille lähivuosina. Kilpailukyvyn tuottaminen toimii erinomaisena vientituotteena erityisesti pk-yrityksille.

avuksi työvoimapulaan

Kuluneen vuoden aikana kehitimme ensimmäisen palvelutuotteen ratkaisemaan tilintarkastustoimialan haasteita liittyen robotiikan käyttöönottoon. Tavoitteena on, että käyttöönotto olisi aikaisempaa kevyempää niin tilintarkastustoimialalla kuin jatkossa muillakin toimialoilla.

Työvoimapula ja kiire ovat lähes vakiintuneita haasteita eri toimialoilla ja eläköitymisen myötä ahdingon on ennustettu kasvavan. Toivomme, että automatiikan kevyempi käyttöönotto edesauttaa osaltaan ratkaisemaan tätä haastetta kaikenkokoisissa yrityksissä. Ohjelmistorobotit vapauttavat työntekijät toistuvasta, puuduttavasta ja virhealttiista työstä mielenkiintoisempiin tehtäviin. Työn tuottavuus nousee ja laatu paranee, mutta ennen kaikkea työntekijöiden tyytyväisyys ja motivaatio kasvaa.

Olemme kuitenkin havainneet, että usein yrityksissä ei ymmärretä mitä ohjelmistorobotiikka on ja kuinka hyvin yksinkertainenkin automaatio voi tehostaa liiketoimintaa ja lisätä henkilöstötyytyväisyyttä. Ohjelmistorobotiikasta liikkuu myös monia vääriä uskomuksia. Tänä vuonna ratkaisimme näitä haasteita kehittämällä viestintää. Tutustu täältä.

parhaat versiot itsestämme

Lämmin kiitos tästä vuodesta henkilöstöllemme, asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme!

Vuonna 2023 lupaamme jatkaa ihmisten ajan vapauttamista merkityksellisempään, kuten asiakaspalveluun, kehittämiseen tai vapaa-aikaan.

Tämän teemme huolehtivalla ja periksiantamattomalla otteella. Meillä löytyy huikea tiimi ja ahkerat digiapulaiset, joka auttavat ihmisiä loistamaan ja olemaan parhaita versioita omista itsestään.

Joni Ranta-Eskola
CEO, Rajobit Oy

LISÄTIETOJA

Joni Ranta-Eskola, toimitusjohtaja, Rajobit Oy, joni@rajobit.com, p. +358 400 893 359